Logowanie Utwórz konto
Zaloguj się z wykorzystaniem konta Steam

Logowanie Utwórz konto
Zaloguj się z wykorzystaniem konta Steam


Half-Life alpha z 1997 roku
#1
Źródło: http://zwieracz.wordpress.com/2013/01/11...1997-roku/

Cytat:
[Obrazek: hlalpha.jpg]
Można powiedzieć, że fani HL’a mają teraz wielkie święto, bo wreszcie położyli swoje brudne rączki na świętym Graalu, czyli wczesnej wersji HL1.

Muahahahaha!

Najlepsze jest to, że wreszcie samemu można zagrać w to co do tej pory mogliśmy oglądać jedynie na starych zapowiedziach gry, wczesnych trailerach i innych materiałach promocyjnych. Wreszcie można zagrać Ivanem The Space Bakerem!

[Obrazek: hl-alpha-0045.jpg]

Prawdę mówiąc nie jestem pewien ile w tej wersji HL’a jest skończonego produktu, a ile zwykłej demonstracji nowej gry. Bo chodzi o to, że tę wersję od finalnej gry dzieli tylko 1 rok, a różnica jest ogromna. Gdyby HL wyszedł w takie postaci jaką widzimy w alphie, to dzisiaj wspominalibyśmy rok 1998 jako rok SiN’a albo Blooda 2, Steam by nie istniał, a dominującą platformą na rynku byłyby Windows for Windows Live! No dobra trochę się zapędziłem, a tę koszmarną wizję teraźniejszości zapożyczyłem z serwisu Rock, Paper, Shotgun. Mimo to aż strach pomyśleć co by było.

http://zwieracz.files.wordpress.com/2013...mo0001.jpg

Ale tak na serio, to co prawda jest to wersja alpha, ale przecież znany jest fakt, że Gabe właśnie gdzieś na rok przed planowanym wydaniem HL’a kazał zatrzymać prace i zrobić wszystko od nowa. Być może finalny produkt miał się nie wiele różnić od tego co teraz badamy. Jeśli tak, to ta decyzja była chyba najważniejsza w karierze Gabe’a.

[Obrazek: hl-alpha-0066.jpg]


Sprawy techniczne

Gra to obraz płyty, który trzeba zamontować w jakimś wirtualnym napędzie. Ja na przykład korzystam z Deamon Toolsa.

Grę można odpalić zarówno w wersji OpenGL jak i DirectX. Jednak pod tym drugim może nie działać część map, przynajmniej mnie nie działają. Wiąże się to z zastosowanymi efektami, np z wodą (obraz pod wodą się zakrzywia, co możecie zobaczyć na tym nagraniu).

Aby uruchomić grę pod OpenGL trzeba wywalić plik “Opengl32.dll” w głównym katalogu gry, albo po prostu zmienić mu nazwę. Oczywiście aby to zrobić, trzeba skopiować cały katalog “Half-Life” z wirtualnej płyty na dysk

Potem otwieramy “enginegl.exe” i cieszymy się grą.

Dla trybu directX trzeba najpierw zmienić paletę kolorów w systemie na 16bit i normalnie odpalić plik “engine.exe“.

Nie sprawdzałem pod openGL, ale pod DirectX można zwiększyć rozdzielczość gry. Domyślnie odpala się w 240x320px. Wpisując w konsolę komendę: vid_forcemode 2, zwiększamy rozdziałkę do 640×480, vid_forcemode 4 to chyba 800×600, a vid_forcemode 8 to na pewno 1024×768. Wyżej nie sprawdzałem.

http://zwieracz.files.wordpress.com/2013...mo0000.jpg

Warto jeszcze dodać, że wciskając “minus” na klawiaturze włączamy HUD’a, a przycisk B odpowiada za interakcję z otoczeniem. W dodatku gra nie ma klasycznego WSADa, tylko jakiś SEDF, czyli wszystko przesunięte o jedną kolumnę w prawo.

W grze są teoretycznie 4 bronie: pistolet, MP5, nóż i pięści. W praktyce są tylko 3: pistolet, MP5 i łom, który można przełączyć klikając kilkakrotnie klawisz dowolnej broni lub slash “/” i numer 4. Albo… już zapomniałem… jak będziecie mieli HUD to zobaczycie odpowiednie ikonki.

Pod resztą numerów są różne próbki dźwięku, nie wiem, może to taka broń deprymująca przeciwnika?

http://zwieracz.files.wordpress.com/2013...mo0007.jpg

Z czym to się je

Całość przypomina bardziej mod do Quake’a niż samodzielną grę. W dodatku przeciwnicy praktycznie pozbawieni są inteligencji. Brakuje też sporo kodu, bo takie Panthery w ogóle nie atakują tylko łażą za graczem. Ale za to headcraby są najbardziej śmiercionośnymi przeciwnikami, zabijają jednym uderzeniem każdego: gracza, żołnierza czy Bullsquida. Zabójcze bestie są w dodatku wyjątkowo odporne na ołów.

[Obrazek: hl-alpha-0013.jpg]

Half-Life Alpha zawiera 21 map, w tym jedną do trybu multi i 3 mapy demonstracyjne. Reszta map to prawie cały Half-Life opowiedziany w wersji skróconej. Co prawda zmiany są bardzo duże, ale ja tam doszukałem się wielu nawiązań do tego co potem dostaliśmy w HL. Znajome lokacje, tylko jeszcze przed liftingiem. Część leveli jest robiona jeszcze w starym stylu rodem z Quake’a czy Dooma. Skomplikowane sieci pomieszczeń i tuneli. Dobrze to widać w dalszych mapach, które obrazują jak mi się wydaje to co potem przekształciło się w rozdział “Questionable Ethics” czyli laboratoria z obcymi. Mapki takie jak np: c2a4a czy c2a4b to istne labirynty pełne śmiercionośnych wrogów.
Ale wróćmy do bardziej znajomych lokacji. Mamy na przykład zalane pomieszczenie, w którym zapadają się kładki:

[Obrazek: enginegl-2013-01-10-20-25-20-404.jpg]

Dla mnie to nic innego jak pierwotna wersja tego:

http://zwieracz.files.wordpress.com/2013/01/34-hl.jpg

To ten zbiornik gdzie pływały Ihtiosaury, a kładki były śliskie. Gdzieś na początku leveli z przetwarzaniem odpadów. W alphie nie ma jeszcze Ihtiosaurów, zastępują je Bullsquidy, które są w dodatku jeszcze w wersji żółto-czarnej.

Albo inna wersja tej komory z Alien Gruntem:

[Obrazek: hl-alpha-0046.jpg]

Wyjście na powierzchnię z laboratoriów:

[Obrazek: hl-alpha-0027.jpg]

Jak widać brakuje tylko nieba

Nie jest to takie prawdziwe “zewnętrze”, które mamy na przykład tutaj:

[Obrazek: hl-alpha-0064.jpg]

Nie wiem dlaczego, ale bardziej mi się to skojarzyło z Deus Exem i nocnymi misjami w bazie wojskowej.

Niektóre lokacje robią niezłe wrażenie swoją pomysłowością nawet dzisiaj (no dobra może nie dzisiaj, ale trzymają poziom ostatecznej wersji gry). Na przykład to jest mistrzowskie:

[Obrazek: hl-alpha-0050.jpg]

[Obrazek: hl-alpha-0054.jpg]

Pamiętam tę lokację jeszcze ze zdjęć w Secret Service. Niestety nigdy nie dostaliśmy jej w ostatecznej wersji gry

[Obrazek: hl-alpha-0015.jpg]

Na koniec zapodam jeszcze zebrane w jeden film dema nagrane przez pracowników Valve (które też są w plikach alphy), można tam zobaczyć kilka rzeczy, których nie ma w tej wersji grywalnej dla nas:





Pobierz :

https://docs.google.com/folder/d/0B1G0Lx...edit?pli=1
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#2
Cholera... Tyle zmian przez rok... A HL3 to nie zrobią Happywide Niestety, z wiadomego powodu nie miałem jak pograć, ale jak tylko będę miał sposobność zassam. Mam pewien pomysł, aby zrobić filmik pokazujący niektóre rzeczy "przed i po". Np. Pierwsza wersja jakiejś mapy w alphie i finalna w... wersji finalnej. Takie porównanie.
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#3
Dobry pomysł Wink jeśli zmontujesz taki filmik to wrzuć go do tego tematu Wink
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#4
Warto zaznaczyć, że materiały pochodzą z blogu zwieracza. I na przyszłość jeśli zdjęcie rozwala szerokość forum (990px) - wklejaj link do zdjęcia. Smile

Postanowiłem nieco pogrzebać i widzę, że całość przekopiowałeś z blogu zwieracza: http://zwieracz.wordpress.com/2013/01/11...1997-roku/

Łącznie z tekstami i zdjęciami. Czy zwieracz wie o tym i udzielił zgody? Jeśli nie - zmuszony będę wątek usunąć.
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#5
Już to kiedyś widziałam. Nie można tego nazwać Amerykańską Masakrą Łomem Space Bikera ale nie można tego uznać za totalną porażkę. Ten Half Life ujdzie (jeżeli ma się lepszy dzień) ale ja wolę tą drugą wersję. Jednak prawda że niektóre lokacje były dobre i szkoda że nie było ich w ostatecznej wersji gry. Ale te headcraby to mnie rozwaliły XD To pokazuje ile człowiek umie zmienić przez rok.
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#6
Headcraby przypominały bardziej lazanie na nogach Happywide
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#7
Widziałem już to kiedyś. Jedynie co mi się nie podoba to dźwięk, jakiś dziwny. No i te headcraby oczywiście Smile. Jak na alphe nawet nieźle wygląda, szczególnie biorąc pod uwagę rok.
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#8
Jak dźwięki które pojawiły się w oryginalnym Half-Life'ie mogą być dziwne? O jakich dźwiękach mówisz?
Odpowiedz
Podziękowania dali:
#9
Nie dźwięki, tylko sam dźwięk. Mi się wydaje w pewnych momentach taki.. zepsuty czy coś <nie wiem jak to opisać>, równie dobrze może być to wada moich słuchawek, które mają tendencję do psucia się.
Odpowiedz
Podziękowania dali:


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości